Followers

Friday, April 30, 2010

sYe Da Nk Exam...

exam ari senin nie...
skrg ngah bertungkus lumus nk abeskn notes2 yg bertimbun 2...
(ye je ko nie... fb bkk gak,
alaa..fb 2 1 kind of 'boo
k' also what)

(haa,,, nie ar bku aq yg jrg2 dibuka)


pepehal.. wish me lots of luck for my exam..
and 4 all my beloved fren.. gud luck exam..
yg da cuti..
bez nyer....

p/s aq start cuti 7/5... jom g date...






Monday, April 26, 2010

~cinta n me~




skrg slalu dgr psal cinta.. mcm2 ar..
de yg putus cinta..
bru nk bercinta...
n rmi tgh bercinta...

sume de pndgn msg...
rmi yg percye dgn cinta nie..
de gak yg x prcaye..

tp aq liberal ar..
cinta @ tak bkn msalah aq skrg...
mybe btol ckp membe aq..
aq x jmpe g my mr. right..
2 yg kdg2 gelak je ble org cite psal cinte2 nie..

xtau ar...
yg penting skrg aq kne study..
(pe aq bebel nie)

tp....
yg penting KITE HEPI>>

Saturday, April 24, 2010

kenape nk jd doc???

soklan nie rmi org tye kt aq...

ske bio ke???
xla.. aq lg ske add math...
ko x tkut drh ke???
thap tutp mate sebelah ar..
pnah tgk video org bersalin???
tgk sekerat je... ngeri..
brani ke nk bedah2 org nie??
tgn aq gigil ar...
mak, ayah ko soh amek medic ke??
xde ar dyorg lg ske aq wat cikgu.. lg2 amek maktab..
mak aq msti sokong abes..

adek baradik ko sroh??
lg la x.. dyorg x kesh pown aq amek pe..
yg pntg aq study btol2...

t doc xdpt cuti...
haa.. 2 ar yg sdeh.. nk CUTI..
doc kn de oncall..
aq da ar ske tdo...
medic.. mesti byk kne study..
tau xpe.. bergunung kowt..
mnat ke jd doc??
mnat gak ar.. bleh bantu insan lain..
ape prasaan dpt wat medic??
gembira sebab xsgke..
result mesti ok kn??
xde mknenyer.. bese2 je.. ckp2 makan nk wat medic uitm..
2 yg x sgke nk jd doc.

pe family kte ble dpt wat medic??
uda bleh ke nie??
yakin ke nk wat medic??
InsyaAllah slagi de daye aq akan berusaha tok jd doc yg terbaik..
smoga Allah bantu aq tok brjuang jd doc nie.. n smoga aq dpt buang sikap2 burok aq.. aq nk jd doc yg menyambuhkan pnyakit.. bkn mnybbkn pnyakit melarat..
aq harap.. patient aq t smbuh... n aq juga klu bleh nk brnakti tok org yg mmrlukan...
n aq prcaye sume nie Allah yg tentukan..
so aq kne berkerja kras tok cpi matlamat aq nie...
hope kwn2 leh doakn a
q..

GANBATE!!!

Tuesday, April 20, 2010

SOALAN BUKAN ISLAM UNTUK ORG ISLAM

Sewaktu Nabi Muhammad saw wafat, telah disempurnakan agamamu (Islam). Semua persoalan akan ada jawapannya, hanya ilmu di dada penentu jawapan apa yang perlu diberi.

1) Nama Nabi Isa as disebut 25 kali dalam Al-Quran, tetapi berapa kali nama Nabi Muhammad saw disebut dalam Al-Quran?

Nama Nabi Muhammad saw hanya disebut 5 kali sahaja di dalam Al-Quran. Manakala nama Nabi Isa as disebut 25 kali. Mengapa? Kerana Al-Quran diwahyukan pada Nabi Muhammad saw, sebab itu nama Nabi Muhammad saw jarang disebut. Al-Quran diturunkan bukan semata-mata untuk memapaparkan kisah Nabi Muhammad saw tapi adalah sebagai panduan perjalanan hidup umat Islam.

2) Nama Nabi Isa disebut lagi banyak dari nama Nabi Muhammad saw dalam Al-Quran, tentu sahaja Nabi Isa lebih hebatkan?
Soalan sebaliknya, dalam Bible, nama syaitan lebih banyak dari nama Nabi Isa, jadi siapa lagi hebat? Syaitan @ Nabi Isa? Sebenarnya Allah tidak bezakan tentang kehebatan nabi dan rasulNya. Walaubagaimanapun, Allah Maha mengetahuinya.

3) Dalam Islam percaya yang Nabi Isa as diangkat ke langit, sedangkan Nabi Muhammad saw wafat. Jadi, bila Nabi Isa as dibawa ke langit, tentu sahaja nabi Isa itu Tuhan kan?
Dalam banyak2 kaum, hanya kaum Nasrani sahaja yang telah salah anggap tentang nabi yang diutuskan kepadanya sebagai Tuhan (Nabi Isa). Sedangkan, dalam Bible juga yang ade menyatakan bahawa Jesus (Nabi Isa) berkata "siapa yang taat pada Allah akan masuk Syurga, siapa yang menganggap Jesus sebagai tuhan akan masuk neraka.

4) Dalam Islam, Nabi Muhammad saw adalah Nabi terakhir. Tapi, di akhir zaman nanti Nabi Isa as akan turun. Kenapa tidak dikatakan Nabi Isa as yang terakhir?
Nabi Muhammad saw adalah nabi terakhir berdasarkan tahun kelahirannya. Perumpamaan : Jika anak bongsu meninggal dunia, sedangkan anak sulong masih hidup, hakikat yang tidak akan berubah ialah anak sulong tetap sulong.

5) Nabi Isa as disembah sebagai anak Tuhan kerana dianggap mulia sebab lahir tanpa bapa.
Kita jawab seperti ini, antara ibu dan anak, mana yang lagi mulia? Tentu ibu kan? Jadi, kenapa orang Kristian tidak sembah Mariam je? Kan Mariam ibu, tentu lagi mulia. Nabi Adam juga lahir tanpa bapa, malah tanpa ibu juga merupakan manusia pertama, kenapa tidak disembah Adam sahaja? Jawapan lengkap ada dalam Surah Imran, ayat 59.

6) Jika baca tafsir, Allah berfirman sekejap guna 'Aku', sekejap guna 'Kami' Kenapa?
'Kami' kan lambang 'Tuhan + Mariam + Anak Tuhan (Isa)' ?
Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, 'aku' kata jamaknya 'kami' yang menggambarkan tentang 'Allah dan keagunganNya' . Tengok sahaja Queen Elizebeth ketika bertitah, beliau guna 'We' bukan 'I'.


7) Orang Sikh Punjabi bertanya, kenapa Islam perlu potong rambut? Bukankah rambut itu anugerah tuhan yang perlu disimpan?
Kita jawab dengan soalan ini, kuku juga anugerah tuhan, kenapa orang Sikh Punjabi potong kuku?


8) Sami Budha vegetarian bertanya, kenapa Islam suruh bunuh binatang untuk dimakan? Kan zalim kerana bunuh hidupan bernyawa?
Sains telah buktikan, sayur dan pokok turut ade nyawa. Malah, apabila kita basuh tangan pun, ade banyak nyawa kuman yang kita bunuh. Itu tidak kejam? Bila kita bunuh (sembelih sebenarnya) 1 ekor lembu, sebenarnya kita telah selamatkan bayak nyawa manusia.

9) Sami Budha menjawab " Bunuh sayur dosa kecil sebab sayur kurang deria, bunuh binatang dosa besar"
Kita jawab seperti ini, habis tu, kita Cuma berdosa kecil je la jika bunuh orang yang pekak, buta, bisu hanya kerana dia tidak ade deria?


10) Sami Budha menjawab lagi "Jika kita bunuh sayur, sayur akan tumbuh balik"
Kita jawab lagi "habis tu, awak makan lah ekor cicak kerana ekor cicak akan tumbuh semula selepas putus"


11) Sami Budha berkata lagi "makan binatang akan dapat banyak penyakit"
Kita jawab "Penyakit datang kerana kita makan banyak. Bukan kerana makan binatang. Allah suruh makan secara sederhana. Lagipun, Allah dah beri gigi taring dan gigi kacip untuk manusia makan binatang dan sayuran.. Alah, tembakau dan dadah pun dari tumbuhan juga kan? Lagi besar penyakitnya kan? Lembu yang ragut rumput hari2 pun boleh jadi lembu gila. Sebenarnya, tak kesah pun kalau kita tak nak makan daging, tapi jangan lah cakap haram apa yang telah Allah halalkan untuk kita.


12) Kan **** itu ciptaan Allah, kenapa Islam tak makan ****?
Sebab bukan semua ciptaan Allah adalah untuk dimakan.

13) Islam cakap Hindu sembah berhala tetapi Islam hari2 sembah Kaabah.
Islam bukan sembah Kaabah, tapi Kaabah itu adalah Kiblat untuk satukan umat. Dalam Islam dah sebut, siapa sembah Kaabah akan masuk neraka kerana Islam Sembah Allah, kaabah Cuma kiblat. Perlu tahu bezakan. Bukti, orang yg sembah berhala tidak akan pijak berhala, tapi orang Islam pijak Kaabah untuk melaungkan azan. Orang Hindi tak akan pijak gambar berhala tapi orang Islam hari2 pijak gambar Kaabah (sejadah). Jika ada gambar Kaabah diletak di KLCC, orang Islam tetap solat menghadap Kaabah di Mekah kerana itu kiblat kita untuk sembah Allah... Bukan sembah Kaabah!

14) Kenapa perlu ikut nabi Muhammad saw kerana nabi dan rasul sebelum baginda kan betul2 juga?
Nabi sebelum Nabi Muhammad saw diutus untuk kaum dan zaman tertentu sahaja. Sedangkan Nabi Muhammad saw diutus untuk semua kaum dan sepanjang zaman.

Soalan2 yg nyatakan di atas, sebenarnya memang benar2 di tanya oleh orang bukan Islam secara spontan pada orang Islam... mereka bertanya bukan kerana hendak tahu, tapi kerana hendak membuatkan orang Islam yg ilmu hanya ala kadar berasa was2 dengan Islam dan akhirnya orang Islam akan berasa was2 dengan agama yang dianutinya. Jadi jawapan yg disampaikanpun tak perlu panjang2 cukup sekadar ringkas dan padat.

tension

sye pning pale...
pening sgt2.. lg2 ble bce note doc Gupalo..byk gler.. rse cam nk muntah bce..

sye de kwn dye de scoliosis..sian kt dye.da lme x jmpe dye... da 7thn ar..sbb kwn skola rndh dlu..seingt sye dlu dye hepi go lucky..tp kte xtau kn takdir Allah..sye hrap sgt dye tabah ngan sume dugaan nie..

p/s pd dri sndiri-Allah tau pe yg terbaek tok kte.. so, wlau pe pown yg jd kt aq.. aq tau Allah nk uji aq..
sabar terima dugaan sume nie.. mgkin aq xlen nk cite prkare 2 kt org len..
moga Allah pham pe yg aq hadapi skrg nie..
p/s pd kwn- aq still x reti nk tukar layout blog nie...

Friday, April 2, 2010

result terok

nk ktawe ke nk nangis???
tp da mmg djgke kn nk jd cam2..
mst daq2 nie plek ngan aq..
ble org len dpt trok.. aq ok la..
ble org len sume bgoz2 aq plak yg trok..

xpe ar.. de hikmah sume nie..
aq gak yg slh sbb byk tdo time module nie..
so, ble da dpt result trok gni..
de ar ksedaran tok study..

tp........
ble aq nk study nie..
fb mmnjg..

wish me luck 4 dsa final..
nk dpt A plak ar..

p/s : camne nk wat blog cantek2.. jelez tgk org len pye

Pages

post yg da bersawang

Related Posts with Thumbnails