Followers

Friday, July 30, 2010

stethoscope....n ect

mggu nie, eqa dpt stethoscope...eh bkn dpt, beli ar....
eqa nk share pe yg eqa de ea...





nie eqa nyer stethoscope... carebean blue...


nie, pocket light tok check mate...

nie tendon hammer....

ok, de gak cite sedih d sbalik sume nie,,,, sbnrnyer eqa nk stethoscope resberry pink... tp xdpt...

cantekn.. resberry pink... huhu...

(credit 2 google sbb sume gmba amek dr google, tp almost da same with mine..)

Thursday, July 22, 2010

my life...

eqa nk cite psal pe yg aq blajar lately....
nk tau x ktorg sedg blaja REPRODUCTIVE system...
best ke?????
ok, pe yg aq dpt (pngajarn ar) mse blaja nie...

1) female very complicated... start from fetal life until menopause mcm2 changes happen... time nk menses, hormone change, behavioral change,
mst korg de prasan gurls nie ade time dyorg moody sket,

kekadg de gak time dyorg gedix2,,ha 2
time nk ovulation ar.. byk sgt estrogen..hehe

2) for guys pls understand ur partners if she have some symptoms of menopause..
(ptut ar ari 2 kt umah aq de bce golongan berumur pye rate for divorce mkn mningkat,
so guys xkn nk brseron
k je ngan ur soulmate.. time de difficulty cam 2, nk tggl je..huhu)

3) aq naik x larat tgk gambr psal repro nie
(segan sbenrnye tgk gmba2 2, tp for sake of learng, kne r tgk tok phamkn)..
1st weeks tgk
anatomy, yg normal pye.
then for 3rd weeks, tgk yg abnormal nyer (ya Allah, mcm2 disease.. tkut gler ar,
wart, lesion, vesicle, discharge, arghhh ngeri je)...
pas2 bleh plak prof radzi dy trngkn+tunjuk lame2 yg paling ngeri, cauliflower
ulcer)..
mcm mne ar nnt in my medical life, mst nmpk yg real pyer...


4) xyah la wat sexual intercourse bg yg terlarg 2..
klu da kawen x pe
ar...
multiple sexual partner,
sexual intercourse with partner who have multiple partner ( haa girls, kne cri yg bebaik tau guys nie..)
early 1st intercourse (bdk2 xyah ar nk wat bende2 mc
m nie, g ar blaja),
oral sexual (yg nie aq x bpe pham, mulut kn tok mkn????)


5) knape aq larang kkeras korg wat bende2 kt ats
(selain aq
xnk jmpe korg with all those probs, xlrat aq nk tgk kwn2 aq nyer)
byk virus, bacteria, fungi, parasite yg bleh transmitted trough sexual activity
(include change saliva-kissing) n

women most prone to
get this STD from guysSTD parasite... trichomonas vaginalis

6) Islam mmg agama yg syumul,
Islam sruh
circumcise ade sbb, tok elak bacteria hdup kt area 2,
and make that
part worst, pain lesion...
haa lg 1..
Islam melarg keras berzina,
n spe berzina yg blom kawin ptutnyer kne 100 sebatan, yg da kawin kne rejam smpi mati... sebb byk pnyakit bleh dpt sbb berzina nie...AIDS,SYPHILIS,n ext


tok medical jargon yg aq gne:

  • menopause- rse sume da tau, stop menses ar..
  • fetal life- direct translation alam janin (senang time baby kt rahim ibu ar)
  • ovulation- bm ovulasi means ovum terlepas dr follicle (cam umah dy b4 nie)
  • estrogen- hormone yg wat gurls feminin beza ngan boys..
  • anatomy-nie subjek blaja psal bdn mnusia luar dlm ar...
  • wart- ketuat
  • lesion -luka
  • vesicle- gelembung2 (klu kte kne air pnas.. kn de glembung de air dlm dy an.. haa 2 ar vesicle)
  • discharge - cecair yg x sepatutnye kuar dr organ kte.(hmm klu x pham t ar tye)..
  • ulcer- klu owg johr 'mata ikan' selalu kt mulut... tp tok STD dy bleh ade kt bhagian2 sulit..
  • sexual intercourse- hubungan intim..
  • STD- sexual transmitted disease
  • circumcise- sunat
  • AIDS- acquired immune deficiency syndrome
  • syphilis- slh satu STD pls google klu nk tau lbih lnjut...
k la.. 2 je yg aq nk share...hmmm

Monday, July 19, 2010

i have find new strength...

(maher zain)

sejak 2 mnjak nie... rse mcm sedih n.. byk keje bertimbun... byk keje terbengkalai...
rse mcm nk demam de gak.. sakit badan coz men hand ball...

then, i juz found this song... from maher zain- insya Allah...
realy nice song... it give me new strength...
remember me there are Allah always beside us
in every single step in our life...
walaupown eqa xleh nk cite kanpe eqa sedih sgt lately...
this song realy understand me..
it answer all the ques in my mind...
klu nk tau.. i'm repeating this song many times in a day...
it have lovely thoght in the lyrics..

sbelom nie.. aq x prnh jumpe lg lgu yg mmg bg motivation spnuhnya kt dri eqa..

some times, lagu nasyid lg byk brunsur cinta dr berunsur ktuuhanan (sowi klu eqa slh, may be eqa je yg x brape dgr lgu nasyid)
n lagu maher zain, almost all of it have their own mcg...
it use simple word, n not be a difficulty to understand da mcg of all of thew songs...
korg bleh cari lagu2 maher zain nie...
i.e hold my hand,open ur eyes, always be there wif u...
and many more...


thanx...

Sunday, July 18, 2010

its give me strength...


video

Everytime you feel like you cannot go on You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insha Allah x3
Insya Allah we’ll find the way

Friday, July 16, 2010

i need some1 pls...

pernh x korg rse mcm aq rse.. (mcm korg tau je pe aq rse skrg)...

i feel sad inside my heart....juz want to cry without any reason..
tp xkn tetibe aq nk ngis kt blk nie..
krang pe plak org kte...

i realy need some1 to share all my probs..
the suit one...
that can give me advise and beside me when i need..

really want the true fren...
pls my smkabp n matrix's fren..
call me...
i really need you!!!!!

Wednesday, July 14, 2010

BAGAIMANA MENENANGKAN HATI DAN JIWA.

Di dalam ajaran Islam semua masalah, ada jalan penyelesaiannya atau jalan keluar untuk mengatasi masalah, faham atau tidak sahaja atau mahu atau tidak kerana Islam itu agama keselamatan dunia akhirat, penyelesai semua masalah. Al Quran ada menyatakan:

FIRMAN ALLAH:

“Dan kami menurunkan daripada Al Quran itu barang yang iaitu menjadi ubat dan rahmat kepada orang mukmin dan tidak menambah akan orang yang zalim itu melainkan orang yang zalim itu melainkan rugi”.

Allah SWT mengatakan Al Quran atau Islam itu adalah ubat untuk penyakit lahir dan batin, fizikal dan rohani, dunia dan akhirat dan juga menjadi rahmat kepada seluruh dunia dan akhirat. Juga menjadi rahmat kepada seluruh dunia dan akhirat bagi orang mukmin. Allah SWT menyebut orang mukmin kerana orang mukmin sahaja yang mahu tunduk dan patuh kepada Al Quran atau ajaran Islam. Kalau orang kafir atau orang Islam sahaja, tidak akan mahu menerima atau payah mahu menerimanya. Allah SWT ada menyebut dalam Al Quran bahawa orang mukmin sahaja mudah diingatkan dan mudah menerima ajaran Islam atau ajaran Allah.

FIRMAN ALLAH:

“Tidak ada ucapan orang mukmin itu apabila di ajak kepada Allah dan Rasulnya agar menghukum dikalangan mereka itu melainkan mereka berkata-kata kami dengar dan kami patuh.”

Ertinya berkira dengan orang mukmin mudah, berkira dengan orang Islam lebih-lebih lagi yang bukan Islam sangat susah. Apatah lagi hendak diajak merujuk kepada Allah SWT dan Rasulnya, lebih liat lagi. Justeru itu bagi orang mukmin untuk menenangkan jiwanya Allah SWT memberitahu di dalam satu ayat berbunyi:

“Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah itu, hati akan menjadi tenang.”

Di sini tahulah kita ubat hati tidak tenang ialah banyak mengingati Allah SWT. Apabila banyak meningati Allah SWT, jika tidak tenang atau terasa kosong. Al Quran ada menyebut dalam sepotong ayat berbunyi;
“Barangsiapa yang berpaling daripada mengingati Aku maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit.”
Maksudnya, orang menolak atau melupai Tuhan serta tidak faham apa yang Allah suruh dan larang serta tidak faham apa yang Allah lakukan pada dirinya maka jiwanya sentiasa sempit, tidak tenang, gelisah, resah, susah sekalipun ia kaya, berkuasa, ada nama, ada glamour.

والله اعلم

Di copy n paste dari saifulnizam.blogspot

Tuesday, July 13, 2010

mak, ummi, ibu, mommy,...

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal

Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu......

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari......
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar....
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak......
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut......
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital..... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor....
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat....
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer...
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit....
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut....
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak.....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...
ampon kan kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih........
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak.....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.......
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan......
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis......
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la.....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk......
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik....
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu....
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan......

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...
kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter....
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah...
sampai masuk unibesit
i....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
:(( :((

Sunday, July 11, 2010

peTai exPlorAce....


oleh sebab td mse explorace.. dy de soh mkn petai (walaupown aq xkne) aq nk share ar sket psal petai nie...

Italic

PETAI

Buah petai atau nama saintifiknya Parkia spp tergolong dalam famili Leguminasae. Buah petai banyak ataupun senang didapati dikawasan Tropika. Pokok petai yang biasa didapati di negara kita ada empat jenis.

Buah petai dipercayai boleh mengubati penyakit darah tinggi dan kencing manis. Biasanya petai dimakan begitu sahaja sebagai ulam ataupun dibuat sambal. Petai umumnya menyumbang kearah kesihatan seseorang melalui pelbagai vitamin, galian dan unsur-unsur lain. Di bawah disenaraikan kandungan dalam 100 gram petai:

Kandungan

Nilai

Tenaga

120.0 kalori

Kalsium

126.0 mg

Besi

3.4 mg

Vitamin BI

0.2 mg

Vitamin C

32.7 mg

Protein

10.0 gram

Karbohidrat

16.0 gram

Gentian

1.5 gram

Lembapan

69.0 gram

Lemak

1.8 gram

Lain-lain

1.7 gram

Kandungan khasiat dalam buah petai berbeza mengikut umur dan tahap kesegaran bijinya. Petai yang kecut dan yang tidak bulat bijinya mempunyai kandungan khasiat yang rendah. Selain mengubat penyakit darah tinggi dan kencing manis, masyarakat Melayu juga percaya bahawa buah petai juga berkesan untuk merawat penyakit hati, buah pinggang dan untuk mengubat kanak-kanak yang kecacingan.

so korg.. pe lg mkn ar petai.. hehe..(padahal aq xmkn pown)..

Wednesday, July 7, 2010

i am ME....

aq adlh aq...

aq sbnrnyer xtau ar nk tulis pe...
haaaa....
tulis psal my family...
ini ar my family picture

aq nyer family maybe x sme ngan family org len... but still i have mak, ayah, abang, akak(angah) n 3 org adek lelaki (andak, atih, adik)...
unik x ktorg pye pnggilan... org2 zaman skarg jarang gne pangkat tok pnggilan kt umah.. slalunyer gne nme je ar.. or create nme panggilan ar..(ish pe aq ckp brbelit nie).. smpi klu adk2 aq pnggil aq kaq, cam plek gler je...
our family maybe x se sopan family org len... ktorg agk ksar sket dr sgi pergaulan..(tp klu ngan mak ngan ayh kne ar tata tertib sket, kte kne hormat dyrong, they r our parent)... tp klu ngan adk bradik, we are like fren, can talk everything... ckp pown aq kau je kekadang...

antare mk n ayh, mak lg garang ar... pling x than time dye membebel... so don't play2.. hahaha.. ikut je kte dye comfirm xkne mrah or kne bebel.. hehe.. lg pown mak tau pe yg terbaek tok ank2 dye kn...
ayh plak, jnis yg cool... xprnh mrah2... rilex je... everything can be settle... ayh jenis yg open minded.. hehehe.. (yg lg bez time mak bebel kt adk2 aq yg nakal 2.. ktorg bleh 2kar topic, dgn bantuan ayh.. hahaha... n ayh pown sbnrnyer x thn dgr mk bebel... kuikuikui)..
rsenye.. antare ayh n abg, abg lg menakutkn... bkn sbb dy grang, tp dy cam strict sket ar...
lg pown bdan dy bsar.. ayh kcik je.. hehehe.. rindu plak kt abg aq yg sorg nie...
angah- c kurus keding, xtau ble aq bleh tgk dy gemuk.. tension gak aq, coz owg selalu kte adik(aq) lg bsar dr akq... abez nk wat cam ne, dye yg krus.. bkn aq yg gemox (hehe, xnk mengaku plak)...angah pndi msk, so aq xyah ar msk kt umah.. hahaha( nie klu angah bce abes aq kne kerah mask kt umah)..
2 je la kowt aq nk cite psal family aq...
but there are some problem... but juz keep inside.. hehehe

Tuesday, July 6, 2010

my fwen...

especially for ainur...
aq da msukn gamba ko kt my blog..
amacam.. ok x???
hehehehe

Monday, July 5, 2010

...apebile balik dr cuti...

hahahha.. cuti da abes...
cepat je mase brlalu...

new sem...
azam baru...
baju baru...
bilik baru...

get a good new starts.. with smile...








Pages

post yg da bersawang

Related Posts with Thumbnails